Triers tanker i dag

Triers tanker i dag
Den 1. november 1865 skrev grundlæggeren af Vallekilde Højskole, Ernst Trier, et brev til sin elskede Marie. Han skrev med stolthed om mødet med højskolens første 29 elever, som han havde budt velkommen til Vallekilde og fortsatte: "I morges kaldte jeg dem sammen for at for tælle dem om vort skoleliv - at det skulle bygges på et kærlighedssamliv".

Jeg er stolt af at arbejde med en skoleform, der har kombineret ordene kærlighed og skole. Ernst Trier og de øvrige højskole-pionerer gjorde op med, at læring skal bygge på frygt og kontrol.

De ville ikke se deres elever gennem karakterer og præstationskrav. De ville se dem som mennesker og lade mødet mellem elever og lærere være præget af kærlighedens helt særlige egenskaber: tillid, rummelighed, hengivenhed og en betingelsesløs tro på et andet menneskes kvaliteter.

Efter 150 år er der stadig brug for højskolefædrenes tanker. I dag taber vi op mod hver fjerde ung på uddannelsessystemets gulv. Den årlige undersøgelse af folkeskoleelevers trivsel er alarmerende læsning, og alle uddannelser taler om, at de modtager for mange uegnede elever.

Men hvad nu hvis det ikke er de unge, men vores tilbud til dem, der er uegnede? Hvad nu hvis Trier og de andre højskole-pionerer havde fat i noget dengang, som kunne bidrage til at vende den dystre udvikling i dag?

Ønsket om at give flere mennesker lyst til at opsøge viden var en af de nationale udfordringer, der udgjorde gnisten for de nye højskoler, der blomstrede op sammen med Vallekilde i 1860 ́erne.

Højskoleeleverne skulle på den måde være bedre rustede til at bidrage til fællesskabet og skoleformen skulle være helt ny. Vallekilde Højskole tilbød nye generationer nye former for læring i 1865, og den ambition lever videre i dag.

Men det gør den desværre meget få steder. Det øvrige uddannelsessystem er fortsat præget af kontrol, målinger og præstationskrav, og den nationale udfordring om at få flere i uddannelse er ikke blevet mindre.

Der er stadig brug for folk med Ernst Triers evne til at kombinere ordene kærlighedssamliv og skoleliv. Den kombination har de unge, der dropper ud af uddannelsessystemet i dag, ikke oplevet. De har fået mindre selvværd af at gå i skole, og det er nedslående.

Derfor er der god grund til at fejre 150 år med Vallekilde Højskole og huske Ernst Triers ønske om, at læring skal bygge på kærlighed, tillid og nysgerrighed. Jeg håber, at flere skoler vil lade sig inspirere af Triers tanker de næste 150 år.

/Forstander Torben Smidt Hansen i anledning af Vallekilde Højskoles 150-års jubilæum 1. november 2015

Du kan se billeder fra jubilæumsdagen her.

KATALOGBESTILLINGSe kurv
Du har ikke bestilt nogen kataloger
Luk kurven